نمونه کار تولید محتوای فارسی حوزه بازارهای مالی برای وب‌سایت فینوتیپس​

چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

 ۶۷

 Share

چند سالی بود که کارشناسان صنعت خودرو یکی راه حل‌های اصلی ایجاد شفافیت در این حوزه را عرضه وسایل نقلیه در بورس کالا عنوان می‌کردند. اما این موضوع تا سال ۱۴۰۱ در سطح تصمیم‌گیران وزارت صمت چندان جدی گرفته نمی‌شد. مرداد ماه سال جاری برای نخستین بار زیرساخت لازم برای عرضه خودرو در بستر بورس کالا فراهم شد. هدف از این کار ایجاد شفافیت در بازار خودرو و کشف قیمت‌های واقعی در فضایی سالم و بدور از بازار سیاه عنوان شد. تا به امروز شاهد چندین مرحله عرضه خودرو در بازار بورس کالا بوده‌ایم. اگر شما هم کنجکاو هستید که با نحوه خرید خودرو در بورس کالا آشنای شوید، دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

شرایط خرید خودرو در بورس کالا

بورس کالا مجموعه‌ای از قوانین و چارچوب‌ها را برای فعالان خود در نظر گرفته است. برخی از این قوانین جنبه عمومی دارند؛ اما برخی دیگر صرفا مربوط به خرید خودرو در بورس کالا است. بنابراین لازم است که قبل از هر چیز قوانین و مقررات بورس کالا در این حوزه را بررسی کنیم.

  1.     داشتن حداقل ۱۸ سال سن برای مشارکت در حراج خودرو بورس کالا
  2.     داشتن گواهینامه رانندگی معتبر
  3.     داشتن کد بورسی و کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا
  4.     نداشتن پلاک فعال به نام فرد شرکت کننده در حراج خودرو
  5.     وجود حداقل یک سال فاصله بین آخرین اقدام به خرید در حراج خودرو از طریق بورس کالا
  6.     ایجاد حساب وکالتی در بانک‌های معتبر کشور
  7.     واریز مبلغ پایه خرید خودرو به حساب وکالتی حداقل یک روز قبل از آغاز حراج خودرو در بورس کالا

احراز مجموعه شش شرط فوق برای شرکت در برنامه‌های حراج خودرو از طریق بورس کالا ضروری هستند. برخی از موارد فوق مانند شرط سنی، داشتن گواهینامه رانندگی، نداشتن پلاک فعال خودرو و فاصله زمانی یک ساله بین آخرین اقدام به خرید خودرو در بورس کالا کاملا شفاف هستند و نیاز به توضیح بیشتر ندارند. اما در ادامه پیرامون سایر شرایط شرکت در برنامه‌های حراج خودرو در بورس کالا بیشتر بحث خواهیم کرد.

شرایط خرید خودرو در بورس کالا

مراحل خرید خودرو در بورس کالا

باید به این نکته اشاره کنیم که شرکت در مزایده خرید خودرو در بورس کالا به منزله خرید قطعی نیست. بلکه معمولا پس از جمع‌آوری پیشنهادات شرکت‌کنندگان ظرف ۳ روز کاری بررسی‌های لازم صورت گرفته و نتایج مزایده به اطلاع عموم می‌رسد. اما حتما این سؤال را مطرح می‌کنید که برای شرکت در برنامه‌های خرید خودرو از طریق بورس کالا چه مراحلی باید طی شوند؟ در این جا لازم است به تشریح پاسخ این سؤال بپردازیم.

۱. نحوه دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا

اشاره کردیم که برای مشارکت در برنامه‌های حراج خودرو در بورس کالا نیاز به کد بورسی و کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا دارید. خوشبختانه فرآیند دریافت هر دو کد فوق به صورت آنلاین امکان‌پذیر است. در ابتدا باید به سایت سجام مراجعه کنید. پس از ثبت نام و احراز هویت در این سامانه کد بورسی اختصاصی شما صادر می‌شود.

برای دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا نیز می‌توانید از طریق کارگزاری‌های بورسی که از خدمات بورس کالا پشتیبانی می‌کنند، استفاده نمایید. از جمله مدارک و اطلاعاتی که برای دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا نیاز دارید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •         تصویر امضا در زمینه سفید و واضح
  •         کد ملی و شماره همراه وارد شده در سامانه سجام
  •         اطلاعات هویتی
  •         اطلاعات محل سکونت
  •         اطلاعات شغلی
  •         اطلاعات بانکی

به این ترتیب پس از بررسی‌های لازم کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا برای شما صادر می‌شود. همچنین معرفی‌نامه حساب وکالتی بازار فیزیکی بورس کالا را نیز در زمان ثبت نام باید از کارگزاری بورسی درخواست کنید. در ادامه بیشتر درباره این موضوع توضیح می‌دهیم.

۲. افتتاح حساب وکالتی

معاملات خرید خودرو در بورس کالا به صورت مستقیم بین افراد صورت نمی‌گیرد. بلکه این فرآیند باید از طریق‌های حساب‌های وکالتی بانک‌های معتبر کشور انجام شود. در حال حاضر باید حساب وکالتی را در یکی از بانک‌های زیر باز کنید:

  •         تجارت
  •         سپه
  •         ملت
  •         ملی
  •         کشاورزی
  •         صادرات

شما باید مبلغ پایه خرید خودرو را قبل از آغاز برنامه مزایده در حساب وکالتی واریز کنید. برای افتتاح این حساب معرفی‌نامه‌ای که از کارگزاری بورسی دریافت می‌کنید را در زمان مراجعه به بانک همراه داشته باشید. بعد از افتتاح حساب وکالتی باید به کارگزاری بورسی خود مراجعه کنید و شماره حساب وکالتی خود را به آن‌ها اعلام نمایید. باید به این نکته اشاره کنیم که کارگزاری بورسی نیز اجازه دسترسی به موجودی حساب وکالتی شما را دارد.

۳. شرکت در مزایده خرید خودرو در بورس کالا

با طی کردن دو مرحله قبل همه چیز برای شرکت در برنامه حراج خودرو از طریق بورس کالا آماده است. شما باید اطلاعیه‌های مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا را از طریق سایت رسمی این سازمان یا خبرگزاری‌های اقتصادی دنبال کنید. جزئیات مربوط به شرایط شرکت در هر برنامه حراج و قیمت پایه خودروها در این اطلاعیه‌ها اعلام می‌شوند.

یک روز قبل از آغاز هر برنامه حراج خودرو باید مبلغ پایه خرید خودرو مد نظر خود را در حساب وکالتی واریز کنید. این مبلغ تا پایان زمان اعلام نتایج برنامه حراج در این حساب مسدود می‌شود.

برای ثبت درخواست خرید نیز باید در بازه زمانی تعیین شده به سامانه خرید آنلاین بورس کالا از طریق کارگزاری خود اقدام کنید. هر کارگزاری پلتفرم اختصاصی را برای ثبت سفارش خودرو در بورس کالا ایجاد کرده است. شما باید در زمان ثبت سفارش با توجه به قیمت پایه خودرو و سایر هزینه‌های جانبی مانند مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شماره‌گذاری، هوشمندسازی کارت سوخت، خدمات حمل و نقل پستی، بیمه شخص ثالث و … پیشنهاد قیمت خرید خود را ارائه کنید.

نکات مهم خرید خودرو در بورس کالا

نکات مهم خرید خودرو در بورس کالا

فرآیند خرید خودرو در بورس کالا را بررسی کردیم. چند نکته قانونی مهم در این خصوص وجود دارند که لازم است در اینجا به بررسی آن‌ها بپردازیم.

  •         در صورتی که پس از شرکت مزایده به عنوان برنده اعلام شوید و قصد انصراف داشته باشید معادل ۵.۵ درصد ارزش معامله به عنوان جریمه از شما دریافت می‌شود.
  •         پس از اینکه به عنوان برنده اعلام شدید، نهایتا باید ظرف ۳ روز مابقی هزینه خرید خودرو را به حساب وکالتی خود واریز کنید. به ازای هر روز دیرکرد معادل ۰.۲۵ ارزش معامله جریمه خواهید شد. همچنین بعد از ۶ روز با کسر ۵.۵ درصد ارزش معامله به کلی فسخ می‌شود.
  •         زمان تحویل خودرو در اطلاعیه مربوط به حراج ذکر می‌شود.
  •         محل تحویل خودرو معمولا در زمان ثبت سفارش آنلاین از سوی کاربر انتخاب می‌شود.
  •         مدارک لازم برای تحویل خودرو در زمان مقرر در اطلاعیه حراج اعلام می‌شود.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی نحوه خرید خودرو در بورس کالا پرداختیم. از مرداد ماه سال ۱۴۰۱ تا به امروز چند برنامه حراج خودرو در بورس کالا برگزاری شده است که همگی موفق بوده‌اند. هر چند بخش عمده خودروهای عرضه شده در بورس کالا از نوع وارداتی هستند؛ اما رفته رفته باید منتظر عرضه خودروهای تولید کنندگان داخلی در بورس کالا نیز باشیم. بنابراین اگر فعالیت در این حوزه را دارید هر چه زودتر برای دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی اقدام کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *