نمونه کار تولید محتوای فارسی حوزه بازارهای مالی برای وب‌سایت فینوتیپس​

کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ آشنایی با سرمایه گذاری در بازار طلا

سرمایه گذاری در بازار طلا

سال‌ها است که سرمایه گذاری در بازار طلا یکی از راه‌های حفظ ارزش دارایی است. در ایران نیز افراد زیادی اقدام به خرید طلا و ذخیره‌سازی آن می‌کنند. روش‌های متنوعی برای خرید طلا وجود دارد. برای ذخیره‌سازی و نگهداری از طلا نیز راهکارهای گوناگونی به وجود آمده است. در این مطلب به بررسی راه‌های سرمایه گذاری در بازار طلا خواهیم پرداخت تا بفهمیم هر روش چه معایب و مزایایی دارد.

چرا باید در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟

بازارها و بسترهای بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری و تبدیل ریال به دارایی باارزش وجود دارد. مسکن، دلار، سهام، ارزهای دیجیتال و طلا جزو بازارهای مالی مشهوری هستند که در سالیان گذشته مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند. در این میان طلا قدمت بسیار زیادی دارد و از دیرباز جایگاهی ویژه در ذهن مردم سراسر جهان داشته است.

ارزش طلا در ایران به دو عامل بستگی دارد؛ قیمت دلار بازار آزاد و ارزش انس جهانی. قیمت دلار در سال‌های گذشته نوسان‌های زیادی داشته است. انس جهانی نیز در یک دهه گذشته رشد قابل توجهی پیدا کرده است. بنابراین افزایش قیمت طلا از رشد ارزش دلار در ایران بیشتر بوده است. اگر سودآوری و ارزش ریالی طلا را با سایر بازارها مثل مسکن هم مقایسه کنیم، باز هم به این نتیجه می‌رسیم طلا ارزشمندترین دارایی جهان است. بنابراین سرمایه گذاری در بازار طلا اقدامی منطقی و عاقلانه برای حفظ ارزش دارایی‌ها خواهد بود.

انواع روش‌های سرمایه گذاری در بازار طلا

کسی نمی‌تواند مزیت‌های سرمایه گذاری در بازار طلا را کتمان کند. با این حال روش‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری در این بازار وجود دارد. خرید سکه، طلای نو، طلا دسته دوم و طلای آب شده جزو روش‌هایی است که برای خرید طلا پیشنهاد می‌شود. به تازگی چند روش دیگر نیز به کمک تکنولوژی به وجود آمده است. خرید سهام صندوق‌های ETF طلا در بازارهای جهانی یا خرید رمزارزهایی با پشتوانه طلا (استیبل کوین‌های طلا) از دیگر راهکارهای خرید این فلز گران‌بها است. در ادامه به بررسی معایب و مزایای این روش‌ها می‌پردازیم.

خرید سکه

سکه‌های طلا در بین ایرانیان محبوبیت زیادی دارد. از این سکه‌های برای مقاصد مختلفی استفاده می‌شود. از مزیت‌های خرید سکه می‌توان به عدم پرداخت اجرت، قابلیت نقدشوندگی بالا، افزایش تصاعدی قیمت به علت حباب‌های بازار یا کاهش عرضه و … اشاره کرد. در حال حاضر سکه‌های موجود در بازار نسبت به وزن گرمی طلا ارزش بیشتری دارند. دلیل این موضوع محدودیت عرضه و اصطلاحا ایجاد حباب در قیمت سکه است. لازم به ذکر است خرید و فروش سکه کارمزد کمتری نسبت به طلای نو دارد.

از معایب سکه نیز می‌توان به بی‌استفاده بودن اشاره کرد. سکه تنها یک دارایی سرمایه‌ای است و نمی‌توان از آن به منظور دیگری استفاده کرد. همچنین سکه‌ها قیمت مشخصی دارند و نمی‌توان با هر مبلغی سکه خریداری کرد.

طلای نو

برخی از افراد (مخصوصا بانوان) که قصد دارند دارایی خود را به سرمایه‌ای قابل استفاده تبدیل کنند، اقدام به خرید طلای نو می‌کنند. در حقیقت کسانی که طلای نو می‌خرند قبل از آن که تصمیم به سرمایه گذاری در بازار طلا داشته باشند، قصد خرید زیورآلات یا جواهرآلات را دارند. از معایب خرید طلای نو می‌توان به پرداخت هزینه‌های اجرت، پرداخت کارمزد، فروش با قیمت کمتر و در نظر نگرفتن اجرت در زمان فروش اشاره کرد.

خرید طلای دسته دوم

شاید خرید طلای دسته دوم بهترین راه برای بانوانی باشد که می‌خواهند سرمایه گذاری در بازار طلا را شروع کنند و البته کارمزد یا اجرت سنگینی نپردازند. طلای دسته دوم شامل کارمزد یا اجرت نمی‌شود. تنها مشکل این نوع طلا امکان کاهش عیار طلا، تقلبی بودن و وجود نقص ظاهری در جواهرآلات یا زیورآلات است. سازمان‌های نظارتی و قانونی سازوکارهای بسیار زیادی برای خرید و فروش طلای دسته دوم تصویب و ابلاغ کرده‌اند اما با این حال همچنان شاهد سوءاستفاده مجرمین از ناآگاهی و اشتباهات مردم هستیم.

خرید طلای آبشده

طلای آب شده ساده‌ترین نوع طلا محسوب می‌شود. استفاده از این نوع دارایی یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری در بازار طلا است. مهمترین مزیت خرید طلای آبشده انعطاف بالا برای سرمایه‌گذاری و عدم پرداخت کارمزد یا اجرت است. کسانی که می‌خواهند طلای دسته دوم یا سکه خریداری کنند باید به دنبال جواهر یا سکه‌ای متناسب با موجودی خود باشند. این در حالی است که امکان کاهش یا افزایش وزن طلای آبشده وجود دارد. طلای آبشده هم مثل سکه هیچ کاربردی غیر از سرمایه‌گذاری ندارد.

شمش

شمش‌ها عیار بالاتری نسبت به طلای آبشده دارند. از طرفی وزن‌ آن‌ها نیز مشخص است و امکان تبدیل هر مبلغ ریالی به شمش وجود ندارد. به علت عیار بالا و کیفیت تضمین شده افراد زیادی خرید شمش را به طلای آبشده یا سایر انواع طلا ترجیح می‌دهند. معمولا افرادی که دارایی قابل توجهی دارند از این گزینه برای سرمایه گذاری در بازار طلا استفاده می‌کنند.

طلای اینترنتی

در سال‌های گذشته روش‌های جدیدی برای سرمایه گذاری در بازار طلا به وجود آمده است. یکی از این روش‌ها خرید رمزارزهایی با پشتوانه طلا است که به استیبل کوین‌های طلا مشهورند. شناخته‌شده‌ترین استیبل کوین طلا تترگلد (Tether Gold) نام دارد. خرید این رمزارز نیاز به آگاهی کامل از شرایط بازار ارزهای دیجیتال دارد. نقدشوندگی سریع، عدم نیاز به نگهداری فیزیکی، امکان تبدیل رمزارز به سایر ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها و … از مزیت‌های این روش سرمایه گذاری در بازار طلا است. از معایب این روش نیز می‌توان به پیچیدگی‌های دنیای ارزهای دیجیتال، وابسته بودن دارایی به چند کد و پسورد و امکان قطع دسترسی کاربران ایرانی به پلتفرم‌های معاملاتی اشاره کرد. دیگر روش خرید آنلاین طلا نیز استفاده از صندوق‌های ETF طلا است که در بورس کشورهای خارجی ارائه می‌شود.

جمع‌بندی

سرمایه گذاری در بازار طلا راهی مطمئن، کم‌دردسر، آسان و رایج برای حفظ ارزش دارایی است. هر شخص بنابر شرایط مالی و شخصی خود یک روش را برای سرمایه گذاری در بازار طلا انتخاب می‌کند. شاید آسان‌ترین روش خرید طلای آبشده باشد اما نمی‌توان گفت این روش برای همه افراد مفید است. به طور کل می‌توان گفت خرید طلای آبشده، شمش یا طلای دست دوم شامل هزینه‌های جانبی بسیار کمتری خواهد شد و خرید طلای نو نیاز به پرداخت اجرت بسیاری زیادی خواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *