نمونه محتوای فارسی تولید شده برای وب‌سایت بسامد نو

مراحل ساخت و مهندسی اتاق های آکوستیک

بسیاری از افراد با شنیدن «اتاق آکوستیک» به یاد اتاق‌های ضبط صدا و موسیقی می‌افتند؛ ولی امروزه به دلیل گسترش آپارتمان نشینی و کوچک‌تر شدن فضای خانه‌ها، آکوستیک شدن اتاق‌ها و جلوگیری از ورود آلودگی صوتی به خانه اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. فضاهایی مانند اتاق خواب، اتاق کار شخصی، اتاق بچه و سرویس بهداشتی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه هستند که آکوستیک شدن آن‌ها می‌تواند تاثیر چشمگیری در افزایش کیفیت زندگی افراد داشته باشد. در واقع افراد می‌توانند با مهندسی اتاق‌های آکوستیک هم از ورود صدا به داخل محیط جلوگیری کنند و هم مانع از خروج صدا از آن فضا شوند. در نتیجه کیفیت صدای داخل محیط افزایش می‌یابد.

برای آنکه بتوانیم با بالاترین کیفیت به محیطی آکوستیک دست پیدا کنیم باید طبق مساحت آن محیط و متناسب با کاربرد مورد نظر، نوع مواد اولیه را انتخاب کنیم. اگر آن فضا برای استودیوی صدا و ضبط موسیقی طراحی شود، طبیعتاً با زمانی که با هدف انجام کارهای روزانه آکوستیک می‌شود متفاوت است. هرچه درصد آکوستیک شدن فضا بیشتر باشد، هزینه لازم برای طراحی آن نیز افزایش می‌یابد.

در گذشته برای مهندسی اتاق های آکوستیک اغلب از پشم شیشه و پشم سنگ استفاده می‌شد، اما امروزه متخصصان از عایق الاستومری استفاده می‌کنند.

از آنجایی که امروزه مردم از آکوستیک شدن فضاها در محیط‌های مختلف استقبال فراوانی داشته‌اند و ساختمان‌سازان نیز اغلب در مراحل ساخت توجهی به این موضوع نمی‌کنند، ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با مراحل مهندسی اتاق های آکوستیک آشنا کنیم. ابتدا انواع اتاق های آکوستیک را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

انواع اتاق های آکوستیک

انواع اتاق های آکوستیک

اتاق های آکوستیک بسته به قابل حمل بودن یا نبودن آن‌ها به ۲ نوع اتاق آکوستیک ثابت و اتاق آکوستیک پرتابل تقسیم می‌شوند.

اتاق آکوستیک ثابت

این اتاق‌ها علاوه بر ضبط صدا و موسیقی، در زندگی روزمره نیز کاربرد دارند. همچنین اغلب دارای فضای بزرگی هستند که تعداد بیشتری از افراد را پوشش می‌دهند. 

از دیگر مزایای استفاده از اتاق های آکوستیک ثابت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در تمام فضاها می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.
  • در مهندسی اتاق های آکوستیک ثابت برای گرفتن نویزهای موجود در محیط، از چند لایه عایق صدا در فرکانس‌های مختلف استفاده می‌شود.

اتاق آکوستیک پرتابل

دسته دیگری از اتاق های آکوستیک، اتاق های آکوستیک پرتابل هستند؛ همانطور که از نامشان مشخص است، این اتاق ها قابل حمل و جابجایی هستند و به همین خاطر در هر ابعادی که مد نظر افراد باشد می‌توانند ساخته شوند. از دیگر ویژگی‌های اتاق آکوستیک پرتابل می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • برای تهیه آن‌ها از چند لایه چوب با کیفیت بالا استفاده می‌شود.
  • تنوع بالایی در طراحی دارند و در رنگ‌های مختلف ساخته می‌شوند.
  • در هر مکانی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
  • حتماً باید توسط افراد متخصص در حوزه مهندسی اتاق‌های آکوستیک ساخته شوند.
  • برای فضای داخلی آن‌ها از فوم آکوستیک استفاده می‌شود.
  • برای عایق‌بندی آن‌ها از پشم سنگ استفاده می‌شود. در صورتی که افراد بخواهند کیفیت عایق‌بندی اتاق افزایش یابد، می‌توانند در کنار پشم سنگ از سایر عایق‌های آکوستیک نیز استفاده کنند.
  • نصب و حمل و نقل آسانی دارند.
  • برای ضبط و پخش صدا پورت‌های مخصوصی دارند.
مراحل ساخت اتاق های آکوستیک

مراحل ساخت اتاق های آکوستیک

اکنون که با انواع اتاق های آکوستیک آشنا شدیم، اولین قدم برای ساخت و مهندسی اتاق آکوستیک انتخاب ثابت بودن یا پرتابل بودن آن است. هنگامی که نوع اتاق مورد نظر را انتخاب کردیم، به سراغ مواد اولیه آن می‌رویم.

نکته‌ای که در این بخش باید به آن توجه کنیم این است که هرچه بخواهیم اتاقی با عایق‌بندی بیشتر در اختیار داشته باشیم،‌ باید به مراتب هزینه بالاتری را بپردازیم. به همین خاطر هنگام تهیه مواد اولیه برای آکوستیک کردن اتاق، باید متناسب با بودجه خود تصمیم‌گیری کنیم.

اگر می‌خواهیم اتاق آکوستیک ثابت در اختیار داشته باشیم، باید ابتدا منافذی که امکان ورود و خروج صدا از آن قسمت وجود دارد را شناسایی کنیم:

  • کف و سقف اتاق

برای عایق بندی کف اتاق بهتر است از فرش یا موکت‌های پرزدار و برای سقف نیز از پنل آکوستیک استفاده کرد. 

  • درز کانال کولر، کمدها و پنجره‌ها

برای عایق بندی این قسمت‌ها و درزگیری آن‌ها می‌توان از فوم پلی اورتان استفاده کرد. 

  • دیوارهای اتاق

سطوح سخت با احتمال بالاتری می‌توانند صدای داخل را به محیط بیرون انتقال دهند. به همین خاطر عایق بندی دیوارها از مهم‌ترین بخش‌های آکوستیک کردن اتاق است. برای این کار می‌توان از الیاف ضخیم استفاده کرد. همچنین نئوپان و لترون نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. 

اگر دسترسی به عایق‌های حرارتی سخت یا غیرممکن بود، می‌توان از پشم شیشه استفاده کرد.

برای آنکه بتوانیم کیفیت آکوستیک بودن اتاق را افزایش دهیم، باید بر روی پشم شیشه عایق آکوستیک نصب کنیم.

اتاق آکوستیک
  • قسمت پایینی در اتاق

برای جلوگیری از امکان ورود و خروج صدا از پایین در اتاق، از وسیله‌ای پلاستیکی استفاده می‌شود. اگر فضای آن زیاد بود،‌ ابتدا باید فضای خالی با یک پایه چوبی پوشانده شود؛‌ سپس یک نوار پلاستیکی روی آن قرار بگیرد.

اگر امکان تعویض در اتاق بود، برای آکوستیک شدن آن بهتر است از درب‌های ضد صدا استفاده کرد.

  • پنجره‌های اتاق

در صورتی که امکان نصب پنجره‌های دو جداره وجود دارد، بهترین گزینه برای عایق بندی صدا هستند؛ ولی اگر این امکان فراهم نبود،‌ باید درزهای پنجره توسط درزگیر پوشانده شوند. استفاده از پرده‌های ضخیم نیز می‌تواند تاثیر بسیاری در عایق بندی اتاق داشته باشد.

نکته: بهتر است از وسایلی که به خودی خود آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند در اتاق استفاده نشود. همچنین از آنجایی که کاغذ می‌تواند عایق خوبی برای کاهش آلودگی صوتی باشد، می‌توان از کتاب و کتابخانه در بخشی از اتاق نیز استفاده کرد. 

برای بهبود کیفیت کار می‌توانیم از کاغذ دیواری برای پوشش بیرونی اتاق استفاده کنیم.

اگر ترجیح می‌دهید اتاق آکوستیک پرتابل داشته باشید، لازم است ابتدا با پنل های آکوستیک آشنا شوید. پنل های آکوستیک به ۳ دسته دیفیوزر، جاذب و دیفیوزر جاذب تقسیم می‌شوند.

  • دیفیوزر: این پنل‌ها به ویژه در طراحی استودیوهای ضبط صدا و موسیقی کاربرد فراوانی دارند. هنگامی که امواج صوتی به دیفیوزرها برخورد می‌کند، پراکنده می‌شود و در محیط انعکاس داده نمی‌شود. به این ترتیب صدای با کیفیت بالاتری در محیط به گوش می‌رسد. دیفیوزرها اغلب از جنس چوب یا یونولیت (پلاستوفوم) هستند.
  • جاذب: پنل‌های جاذب با جذب صدا مانع از انعکاس آن در محیط می‌شوند. پنل‌های جاذب در اشکال هندسی مختلفی تولید می‌شوند.
  • دیفیوزر جاذب: این پنل‌ها مزایای دو پنل قبل را یک جا در اختیار دارند؛‌ به این معنا که می‌توانند به طور همزمان کار پخش و جذب صدا را انجام دهند. سطح بیرونی این پنل‌ها از چوب و سطح داخلی آن‌ها از فوم پلی اورتان ساخته شده است.

مهندسی اتاق های آکوستیک؛ بهترین راه برای کاهش آلودگی صوتی

امروزه با گسترش زندگی شهرنشینی و کاهش متراژ ساختمان‌ها، علاوه بر استودیوهای ضبط صدا برای عایق بندی صوتی محیط‌های مسکونی نیز از اتاق های آکوستیک استقبال می‌شود. از آنجایی که اغلب افراد در هنگام ساختمان‌سازی به این نکته توجه نمی‌کنند، ما در این مقاله به معرفی روش‌هایی پرداختیم تا با استفاده از آن‌ها به مهندسی اتاق های آکوستیک بپردازیم. با آکوستیک کردن محیط‌ شخصی و کاری، می‌توان کیفیت زندگی را افزایش داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *