نمونه محتوای فارسی تولید شده برای وب‌سایت بسامد نو

انواع عایق صوتی برای دیوار های ساختمان

با افزایش جمعیت شهرها، فرهنگ آپارتمان نشینی نیز گسترش یافته است؛ در کنار مزایای بیشماری که زندگی در آپارتمان‌ها برای افراد به همراه آورده است، معایبی همچون انتقال صدا بین دیوارهای مشترک و در نتیجه از بین رفتن حریم شخصی نیز زندگی ساکنان این خانه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر این، با افزایش قیمت خرید و اجاره ساختمان‌های اداری و تجاری، صاحبان کسب و کار مجبور شده‌اند تا در فاصله‌های نزدیک به یکدیگر کار کنند. به همین خاطر، لزوم کاهش آلودگی صوتی بیش از پیش احساس می‌شود.

علاوه بر دیوار منازل و ساختمان‌های اداری،‌ عایق‌ صوتی برای دیوار استودیوهای موسیقی و انواع اتاق‌های آکوستیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بهترین راه برای کاهش آلودگی صوتی داخل ساختمان‌ها، استفاده از عایق صوتی برای دیوار است. عایق‌های صوتی انواع مختلفی دارند و بسته به کاربردشان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مناسب‌ترین عایق صوتی برای دیوار، عایقی است که با برخورداری از چگالی مناسب، بتواند حالت آکوستیک خود را حفظ کند. به همین خاطر، میزان ضخامت عایق صوتی و استاندارد بودن میزان چگالی آن از مهم‌ترین عوامل برای تعیین کیفیت یک عایق صوتی برای دیوار به حساب می‌آیند.

به دلیل تفاوت موجود در میزان آلودگی صوتی محیط‌های مختلف، عایق‌های صوتی انواع مختلفی دارند که در این مقاله به توضیح آن‌ها می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

انواع عایق‌های صوتی دیوار

انواع عایق های صوتی برای دیوار ساختمان به ۲ صورت روکار و توکار نصب می‌شوند. عایق‌های صوتی توکار باید پیش از مرحله نازک‌کاری ساختمان نصب شوند؛ ولی برای نصب عایق های صوتی روکار، می‌توان بعد از تکمیل ساختمان اقدام کرد. عایق های صوتی بسته به فرکانس صوت، عمق و اندازه‌ای که دارند باعث کاهش ورود آلودگی صوتی به فضای داخلی ساختمان می‌شوند. به عبارت دیگر، امواج صوتی در هوا حرکت می‌کنند و با برخورد به سطوح، یا منعکس و یا جذب می‌شوند؛ اگر سطوح صاف باشند، صدا را منعکس می‌کنند و موجب افزایش آلودگی صوتی در محیط می‌شوند. با بکارگیری عایق های صوتی، می‌توان امواج صوتی موجود در هوا را جذب و به کاهش آلودگی صوتی در محیط کمک کرد.

برخی از عایق های صوتی می‌توانند علاوه بر صوت، از ورود گرما و سرما به محیط داخلی ساختمان نیز جلوگیری کنند.

در این بخش، انواع عایق های صوتی توکار و روکار را معرفی می‌کنیم.

انواع عایق های صوتی توکار

عایق های صوتی برای دیوار که به صورت توکار نصب می‌شوند،‌ باید پیش از تکمیل ساختمان مورد استفاده قرار گیرند؛ معروف‌ترین عایق‌های صوتی توکار عبارتند از:

۱- فوم اسپری شونده پلی یورتان

برای عایق بندی ساختمان به روش پلی یورتان، محلول واکنش‌پذیر پلی یورتان را به تمام سطح مورد نظر اسپی می‌کنند؛ بعد از زمان کوتاهی این محلول با هوا واکنش می‌دهد و به شکل جامد در می‌آید. این نوع از عایق‌های صوتی توکار، بهترین روش برای پوشاندن درزهای ساختمان هستند، ولی به دلیل آنکه برای نصب به ابزار و نصاب خاص نیاز دارند، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲- ورقه های یونولیتی

ورقه‌های یونولیتی در مرحله سفت‌کاری ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و قدرت بالایی در جذب امواج صوتی دارند. از آنجایی که ورقه های یونولیتی وزن بسیار پایینی دارند، وزن ساختمان را افزایش نمی‌دهند. به همین خاطر از بهترین عایق های صوتی برای دیوار هستند.

۳- پشم شیشه

عایق‌های صوتی پشم شیشه علاوه بر امواج صوتی، از ورود حرارت به محیط ساختمان نیز جلوگیری می‌کنند. به دلیل مقاومت بالای این عایق‌ها در برابر فرسایش و تخریب و در نتیجه طول عمر بالایی که دارند، عایق های پشم شیشه کاربرد زیادی دارند. این عایق‌ها در ۲ نوع تخته‌ای و رولی تولید می‌شوند.

۴- فوم بازیافتی ریباند

عایق های فوم بازیافتی ریباند از کامپوزیت فوم پلی یورتان و چسب ساخته می‌شوند؛ به همین خاطر زیست‌ تخریب‌پذیر هستند و آسیبی به طبیعت نمی‌رسانند. این عایق‌ها به شکل رول تولید می‌شوند و هنگام نصب می‌توانند در اندازه‌های دلخواه برش داده شوند.

۵- فوم عایق لوله

برای آنکه صدای لوله‌های ساختمان به محیط داخل منتقل نشود، از فوم‌های عایق لوله استفاده می‌شود. این فوم‌ها بر روی لوله‌کشی‌های ساختمان نصب می‌شوند.

۶- فوم اکس پی اس

فوم‌های اکس پی اس علاوه بر امواج صوت، از ورود حرارت و رطوبت به داخل ساختمان نیز جلوگیری می‌کنند. طول عمر و مقاومت این عایق‌ها بالا است و از آنجایی وزن پایینی دارند، در ساختمان‌سازی و عایق‌بندی دیوارها کاربرد زیادی دارند.

انواع عایق های صوتی روکار

در مورد عایق های صوتی روکار،‌ می‌توان انواع مختلفی را نام برد که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- عایق صوتی دو طرف صاف

عایق های صوتی دو طرف صاف، در انواع دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. جنس این عایق‌ها الاستومری است و علاوه بر صدا، می‌توانند از ورود گرما و سرما به محیط نیز جلوگیری کنند. نصب و برش عایق های صوتی دو طرف صاف به آسانی انجام می‌شود. عایق صوتی دو طرف صاف به صورت پنل به فروش می‌رسد.

۲- عایق صوتی شانه تخم مرغی

عایق های صوتی شانه تخم مرغی دارای دو سطح صاف (چسب‌دار) و برجسته هستند؛ سطح صاف به دیوار می‌چسبد و سطح برجسته که به شکل شانه تخم مرغ است، رو به فضای داخلی ساختمان قرار می‌گیرد. 

برخلاف سطوح صاف که امواج صوتی را در فضا انعکاس می‌دهند، سطح عایق های صوتی شانه تخم مرغی برجسته و به شکل ۶وجهی است، بنابراین به خوبی می‌توانند امواج صوتی موجود در محیط را جذب کنند و به این ترتیب آلودگی صوتی را در ساختمان کاهش دهند. به همین خاطر، عایق های شانه تخم مرغی نسبت به عایق‌های دو طرف صاف امواج صوتی بیشتری را جذب می‌کنند.

۳- عایق صوتی منشوری (فوم وج)

عایق های صوتی منشوری یا فوم وج،‌ به شکل هرمی و مانند کوه هستند. سطح این عایق‌ها نیز مانند عایق‌های شانه تخم مرغی برجسته است و به دلیل ابعادی که دارند،‌ بهترین انتخاب برای کاهش آلودگی صوتی در محیط‌های کوچک یا متوسط محسوب می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی‌های عایق های صوتی برای دیوار

هنگام خرید عایق صوتی مناسب و کاربردی،‌ باید ويژگی‌های زیر را در نظر بگیریم: 

  • استحکام فیزیکی
  • تمیز بودن سطح نصب
  • شرایط نصب؛ کاربرد و محل استفاده عایق صوتی
  • روکار یا توکار بودن عایق صوتی
  • ضمانت
  • انعطاف‌پذیری
  • استاندارد بودن دانسیته (چگالی) عایق صوتی
  • ضخامت عایق صوتی
  • مقاومت بیولوژیکی؛ عایق صوتی باید ضد قارچ باشد و در برخی موارد،‌ بسته به نیاز باید عایق حرارت و سرما نیز باشد.
  • قیمت؛ لزوماً قیمت بالای عایق صوتی نشان‌دهنده کیفیت بالای آن نیست. عایق‌های صوتی بسته به میزان فضایی که استفاده می‌شوند، روش اجرایی که دارند و جنس و نوع آن‌ها می‌توانند قیمت‌های متفاوتی داشته باشند.

آرامش در زندگی با نصب عایق های صوتی برای دیوار

در گذشته دیوارهای ساختمان‌ها ضخامت بالایی داشتند و افراد در خانه‌های بزرگ زندگی می‌کردند؛‌ ولی به مرور زمان، با افزایش جمعیت و هزینه‌های مربوط به زندگی دیگر مانند قبل امکان سکونت در خانه‌های بزرگ فراهم نبود. علاوه بر این،‌ در محیط‌های کاری و به ویژه در مشاغلی مانند صداگذاری که لازم بود اتاق‌ها آکوستیک‌ باشند، وجود آلودگی صوتی مانع از تمرکز افراد در محیط کار می‌شد و این موضوع به شکل چشم‌گیری کیفیت زندگی را کاهش می‌داد. با تولید و بکارگیری عایق های صوتی برای دیوار،‌ این مشکلات تا حد زیادی برطرف شده‌اند. با وجود عایق های صوتی، دیگر افراد موقع استراحت یا کار احساس کلافگی نمی‌کنند و می‌توانند در آرامش به زندگی خود بپردازند. اگر شما هم احساس می‌کنید آرامش لازم را در محیط زندگی یا محل کار خود ندارید، با توجه به نیازی که دارید از انواع عایق‌های صوتی استفاده کنید و آرامش را به زندگی خود بازگردانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *